Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

İş Hayatından…

İş Sahiplerinin en önemli sermayesi nedir? 

Kasasında bulunan ciddi miktarda nakit mi? Hammadde stoğu mu? Çalışan sayısı mı? Ürün çeşitliliği mi?

Bunların hepsi ama en önemlisi Sosyal Sermayedir. Sosyal Sermayenin temelinde sevgi, saygı ve ahlaki değerler bulunur. İş Sahiplerini sınıflandırarak sermaye konusunu incelemenin daha faydalı olacağını düşünüyorum. 

Girişimciler, bu bölümde kuluçka seviyesi, mikro düzeyde iş geliştirip satışa geçmişler veya zaten işleyen işleri olup farklı alanlarda yatırım yapan iş sahipleridir. Bu bölümde büyüklük küçüklük çok önemli değildir.

Küçük Ölçekli, belirlenmiş bir iş alanında işlerini kuran ancak sermaye olarak oldukça düşük seviyeden başlayan iş sahipleridir. Hizmet sektörü, orta ölçekli iş sahiplerinin tedarikçisi olan ve danışmanlık işleri yapanları sayabiliriz. 

Orta Ölçekli, yukarıda bahsettiğim iki aşamayı geçmiş artık düzenli iş yapan ve düzenli satışa geçmiş döner sermayesini oluşturmuş iş sahipleridir. Bu seviye de yan sanayi üreticiler, ürettiği ürünün miktarı gereği büyük ölçekli şirketlerin girdisi olan ürünleri üretenler ve ihracat yapabilecek düzeyde ürün kalitesine yatırım yapanları sayabiliriz.  

Büyük Ölçekli, satışa sunduğu ürünü miktarsal olarak daha çok üretebilen ve satabilen, iş sahipleridir. Hammadde işleyebilen, hammadde işleyen büyük sürekli üretim yapan tesislere yarı mamül veya bitmiş ürün yapan iş alanlarıdır.

Sanayici, hem ülkesinde hem başka ülkelerde bir hammaddeyi veya yarı mamulü alıp işleyip son ürüne çevirerek üretim yapabilen, farklı coğrafyalarda yerel gerekliliklere göre değişimleri gerçekleştirebilen, iş sahipleridir. Dünyanın önde gelen global iş sahiplerini bu bölümde görüyoruz.

İş Sahiplerinin Ölçeklendirmesi

Bu sınıflandırmaların ana konusu işlerin referans ile alınıp verilmesidir. Kimin kiminle çalıştığı önemlidir eğer referanslarınız yoksa bu sınıflandırmaların dışında kalırsınız. Toplumsal olarak itibarı olan her iş alanında referans vardır. Tabii ki bunun tam tersi kötü referansta yaptıklarınızla oluşturabilirsiniz. Ancak, bugün konumuz pozitif olan doğru referanslar. 

Referans nasıl elde edilir ve nasıl korunur? İşte bütün mesele bu.

Bir müşterimize bir kez satış yapmış olmamız, o müşterimizi  referans listemize eklememiz için yeterli değildir. Düzenli olarak satış yapabiliyor olmamız önemlidir. Bizim için referans mektubu vermesini istememiz ve referans mektubunu almamız sonucunda, müşterimizi referans listemize yazabiliriz. Müşterilerimizin markalarını, logolarını ve sloganlarını izinleri olmadan kullanmak yasal bir suç teşkil eder. İş sahiplerinin sunumlarında, kataloglarında ve bilgilendirme yazılarında bu konuya dikkat etmelerini tavsiye ederim. İş yaptığınız müşterilerinizin isim haklarına saygı göstermek sizin itibarınızı yükseltir. O yüzden kendilerinden referans yazısı almak önemli bir adımdır.

Düzenli yapılan satış ve verilen hizmet sonrasında müşterimiz gözünde bir itibarımız oluşur. İtibarımız için müşteri memnuniyetini arttırarak, hizmet ve ürün kalitemizin seviyesini arttırırız. Kalitenin ekonomik ve sürdürülebilir olması içinde hep bir çalışmamız olması gerekliliğini unutmayalım. Her sürecin ekonomisini ve verimliliğini ölçmeyi aklımızda tutalım ki itibarımızı koruyalım derken işimizi sonlandırmış olmayalım. Zira işimizi sonlandırmakta itibarımızın sürekliliğini sekteye uğratacaktır. 

İtibar ve referans bir iş sahibinin en önemli kaynaklarıdır. Referanslarımızı yönetmeyi öğrenmeli ve onları, işine hakim, değer yaratan ve en önemlisi güvenilir iş sahipleri ile tanıştırarak, piyasada güvenilirliğinizi arttırmayı düşünmelisiniz. Referans Pazarlaması denen bu yöntem ile karlılığınız ve itibarınız garanti altına alınacaktır.

Çeşitli yollardan referansınıza dokunmak itibarınızı arttırır.  Sadece kendinize sakladığınız referanslarınız belli bir süre sonra zaman aşımına uğrar ve referansınız gözünde etkiniz azalır. İş ağınızı bir an önce gözden geçirip kimler var, kimler yok hemen listelemelisiniz. Sonra da çevrenizdeki beş kişinin ortalaması olduğunuzu göz önüne alarak, işinizi geliştirmenin en önemli yolunun referanslarınız ve çevrenizdekilerin referansları olduğunu unutmamalısınız.

İş ağınızda bulunan iş sahiplerinin itibar ve referanslarını mercek altına almaya başlayalım mı ne dersiniz. İş hayatınızda kimler var?

Yorum Yap