Ekip, takım ne demek kelime anlamına bakıldığında Türk Dil Kurumu şöyle tanımlamış: Görev bakımından birbirini tamamlayan kimselerin topluluğu, grup, ekip…
Ekipçe şöyle işler yaptık, ekipçe böyle işler başardık gibi cümleler kullanırız, grup oluşturduğumuz benzer akıl ve zeka düzeyi olan iş veya sosyal arkadaşlarımızla. Cümle içinde kullanırken kolay olan ancak uygulamada hiçde kolay olmayan bu ekip olmak durumu, her iş hayatında olan küçük veya büyük topluluklarda var olmak zorundadır. Sadece bununla da kalmaz ekip olmanın temelinde, açıklık ve şeffaflık, güven ve dürüstlük, bilgi paylaşımı, zaman yönetimi, katılımcı olmak ve işbirliği yapmak vardır.
Birlikte yol almak için ihtiyaç duyulan yöntemler nelerdir diye sorduğunuzu duyar gibiyim. İlk konusu ortak hedeftir. Ortak hedefe hareket etmek için önce ekipçe hedeflerinizi belirlemeniz gerekir. Kimisi için A iken kimisi için B olan bu hedefe karar verilmesi bile zaman alır. Tamam toplantılar yaptık ve karar verdik diyelim, hedefe ulaşmak için plan yapılmasına ihtiyaç var mıdır? Vardır…. İşte tam burada planlar uygulanmadığı zaman bir ekibi hiçbir zaman başarıya götürmez. Ekipçe hata yaptık başarısız olduk denir. Hayır Ekipçe yaptığınız plana uymadınız demek daha doğru olacaktır. İşte ekipçe “İyiden Mükemmele” nasıl ulaşırız diye önce serbestçe tartışmanız, yollar bulmanız ve sistem kurmanız gerekmektedir. Sonrada kocaman bir Ekip Ruhu işin içine katmanız gerekecektir.
İkinci en önemli konu ise, ekiplerin tekrarlanan hatalardan korumak için PUKÖ döngüsünü uygulamasını sağlamak gerekir. Planla, Uygula, Kontrol Et ve Önlem Al yöntemi ekiplerin tekrarlanan hatalardan kolayca kurtulmasını ve mükemmellik yolculuğuna çıkmasını sağlayacaktır.
PUKÖ çevrimi etkili bir iş aracı olsa da bunu kendi performansınızı geliştirmek için de kullanabilirsiniz:
İlk olarak, Planlayın: Sizi kişisel olarak geride tutan şeyin ne olduğunu ve nasıl ilerlemek istediğinizi belirleyin. Herhangi bir sorunun kök nedenlerine bakın ve bu engellerin üstesinden gelmek için hedefler belirleyin.
Ardından, Uygulayın: Hareket tarzınıza karar verdiğinizde, istediğiniz sonuçları elde etmenin farklı yollarını güvenle test edin.
Ardından, Kontrol Edin: İlerlemenizi düzenli olarak gözden geçirin, davranışınızı buna göre ayarlayın ve eylemlerinizin sonuçlarını değerlendirin.
Son olarak, Önlem Alın: Neyin işe yaradığını uygulayın, neyin işe yaramadığını sürekli olarak iyileştirin ve sürekli iyileştirme döngüsünü sürdürün.
Üçüncü konu insan faktörüdür. İnsan faktörünün olmazsa olmazı birbirine güvenden geçer. Ekibin birbirine güvenmemesi o ekibin ilerlemesine en büyük engellerden biridir. Doğru kişiler ekipte değilse, ekipte çatışma, çekişme ve sorumlulukların yerine getirilememesi söz konusu olacaktır. Eğer grubun ahenkle çalışması için doğru profiller seçilmişse onların birbiri ile uyumlanması ve motive olması durumunda ekip başarısı inanılmaz yüksek olacaktır. Ayrıca doğru iletişim ile güven pekiştirileceği için iletişim şekli hep pozitif yaklaşımla olmalıdır. Ekipteki her bir bireyin yapacağı her harekette ekibin ilerlemesine etkisini düşünerek hareketini belirlemesi oldukça önemlidir. Ekibin çalışmalarına etkin bir şekilde katılmakta olmazsa olmazlarındandır.
Ekibin verimli olması için gerekli olan yakıtı ise motivasyondur. Yaptığınız işin takdir görmesi ve ekip arkadaşlarınız tarafından beğenilmesi sizi nasıl memnun ediyorsa aynı şey onlar için de geçerlidir. Bu yüzden arkadaşlarınızı motive edecek şekilde işlerini takdir etmek tüm ekibin yararına olacaktır. Ayrıca ekibiniz için motivasyon kaynağı olacak aktiviteler bularak heyecanınızı her zaman taze tutmalısınız. İnsan faktörünün en kritik noktası da ekip lideridir. Saydığımız bu insan faktörünün temelinde ekip liderinin ekibin ihtiyaçlarını, niteliklerini ve çalışmasını sağlayacak yegane kişidir. İşte konu burada karmaşıklaşıyor. Lider nasıl olmalı konusuna girmeyeceğim birçok liderlik konusunda yazı yazan ünlü yazarları okumak ve aydınlanmak lazım. Burada pozitif düşünerek liderin doğru bir profil olduğunu, donanımının ekip yönetimi için uygun olduğunu varsayıyor ve devam ediyorum.
Son konu Kültür’dür. Ekibi birbirine kopmaz bağlarla bağlayan bir faktördür. Kültür, bir ekibin çalışmasını, ekip ruhunu, birbirini tamamlayarak sonuç üretmesini, bir olmayı, her ekip üyesinin ortak sorumluluk duymasını, uzlaşma yoluyla karar almasını ve yaratıcılığı geliştiren bir olgudur. Ekip kültürünün olmadığı yerde diğer konulardan bahsetmek mümkün değildir. Bir ekip en zayıf halkası kadar güçlüdür. Ekipte oluşabilecek herhangi bir zaafiyet ekip başarısının yaratılamamasına neden olacaktır.
Henry Ford’un sözünü çok severim, “Bir araya gelmek BAŞLANGIÇTIR, bir arada kalmak İLERLEMEDİR, birlikte çalışmak BAŞARIDIR.“
Ortak bir amaca ve başarı hedeflerine odaklanmış, birbirini tamamlayıcı yeteneklere sahip olan az sayıdaki kişinin bir araya gelerek kendilerine bu işten samimi derecede sorumlu tuttukları oluşumlarda, iyiden mükemmele ulaşmak için çalışan ekiplerle çalışmanız dileğiyle.